Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday 2 July 2013

Resepi ayam masak merah (cili api)

Assalamualaikum..

tiba-tiba plak rasa nak berkongsi resepi. tengah-tengah malam pulak tu. haishh
bukan pe, terlanjur tengok gambar2 masakan yang aku snap masa cuti semester lepas. Tambah lagi, sekarang ni aku teringin nak ada tab menu kat blog tu( jeles tengok org lain ade). Tab menu tu ape? alaa yang kat atas blog tu, ada button tutorial, home dll.. dia macam link la. Nanti aku buat tab menu untuk resepi, dan tutorial yehh.

Okeh, back to basic. Resepi ayam masak merah ni agak pedas sikit tau sebab dia guna cili api. Kesian adik aku yg bongsu tu, tak dapat nak makan sebab pedas sangat kot bagi dia. Takpela nanti lain kali aku masak yang guna cili kering pulak. Adik aku suka sangat ayam pedas ni. Aku pun sama.hehehe

Kalo rasa tak nak pedas, cili api tu gantikan dengan cili kering ye, kelebihan menggunakan cili api ni adalah warnanya memang cantik. merah menggoda gitu, tp memang agak pedas la ye :) aku rasa bagi penggemar masakan pedas, guna cili api memang sesuai kot


hasil air tangan aku :)

sengaja letak bawang lebih.. suke ;)



Bahan-bahannya:

1/2 ekor ayam potong 8
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
4 sudu besar cili kisar
3-4 sudu besar sos cili 
1 sudu besar sos tomato
2 sudu besar madu
1 biji bawang besar-hiris bulat
minyak

cara-cara:

1. Bersihkan ayam dan toskan. Masukkan garam dan serbuk kunyit dan goreng- tak payah garing sangat ok
2.kisar bawang besar dan bawang putih
3.panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga terbit bau
4.masukkan cili kisar dan kacau hingga cili masak dengan api sederhana
5.masukkan sos cili dan sos tomato dan sedikit air
6.masukkan madu dan tambah lagi sedikit air
7.masukkan ayam dan bawang besar dan kacau sehingga kuah pekat sedikit
8.masukkan garam jika perlu da bolehla angkat
9. Sedia dimakan dengan nasi beriani, tomato or hujan panas :)

kalau ikut aku punya cara, aku kisar bawang putih, besar dan cili sekali terus. Cili tu yg fresh sbb tu rasa pedas. Sebab selalunya la kan orang prepare the cili kisar tu sebelum nak masak benda ni, sebab tu rasa dia dah tak pedas sangat. Papepon, korang bley try buat resepi ni ikut citarasa korang masing-masing. Goodluck!

InsyaAllah, nanti aku update ayam pedas yang guna cili kering pulak.. Stay tune and nantikan chef syue dengan resepi masakan yang lain..

**bunyi macam terer masak pulak kan? hehe
siapa kata perempuan cantik tak pandai masak..wawawawa :p




Tinggalkan komen sekali tau :)

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved syuesyiey.blogspot.com